30.4.11

Iben Clante

En godnathistorie illustreret af Iben Clante er bare lidt bedre end andre gode godnathistorier!
Hendes letgenkendelige streg og farver giver liv og charme til selv den tyndeste historie.

 

Pixibøger som Konen i muddergrøften, Konen med æggene og ikke mindst Nisserne hos skædderen,  har jeg elsket inderligt, så længe jeg kan huske, og jeg har skamløst benyttet enhver lejlighed til at læse de slidte eksemplarer fra min egen barndom for min datter - vel vidende at hun egentlig hellere ville høre Postman Per! Nu er bøgerne gemt væk igen, men bliver jeg bedste engang, kan de små pus bare vente sig.



Iben Clante levede fra 1911 til 1985. Ud over børnebogsillustrationer skabte hun en lang række påklædningsdukker og kravlenisser- og engle. Om hendes uddannelse, liv og gerninger i øvrigt ved jeg ingenting, men hendes store bidrag til godnatlæsningen i de danske hjem siden Arilds tid, taler jo
også for sig selv. Iben har x-faktor!

Måske du synes, Iben Clantes tegninger er for nuttede? At de savner kant og en snert af socialrealisme?
Javist, men hver ting til sin tid. Jeg synes, verden har brug for rigtig mange Iben Clante tegninger.