16.5.11

Digte skal da høres!

Jeg lånte en tåre fra vandet 
og græd den igen og igen
En dåre jeg kendte fra landet 
der ikke er til var min ven

Jeg hørte ham uafbrudt sige 
at dårskab må holdes vedlige
Så priste vi vandet der græder
og dåren der ved hvor han træder

Smukke og sære ord fra Inger Christensens digtsamling Det, som jeg med stor sandsynlighed aldrig ville have stiftet bekendtskab med, hvis det ikke var for Pia Raugs musikalske fortolking, som hun udgav i 1981, og som den dag i dag kan begejstre og bevæge mig.  

For sådan er det med mig og digte. De skal ind gennem ørerne!

Læst op - gerne af forfatteren selv, som fx Søren Ulrik Thomsen, Benny Andersen og Dan Turell har gjort det live eller på LP/CD. Eller endnu bedre: musikalske fortolkninger, af hvilke der heldigvis har været en række meget vellykkede eksempler på gennem årene.

Sjovt nok forbliver mange af digtene intellektuelt lige uforståelige for mig. Men gennem ørene får jeg en instinktiv, følelsesmæssig oplevelse, som ikke fordrer den mindste forklaring. Ja, faktisk gælder her, at forklaring lige netop ikke udbedes - en dissekering vil spolere nydelsen - og så er der ingen vej tilbage.

Anbefaling (mon ikke man kan snuse til de fleste på YouTube?)
Inger Christensen + Pia Raug
Dan Turell + Halfdan E
Tove Ditlevsen + Anne Linnet
Tove Ditlevsen + Mathilde
Vagn Lundbye + Irene Becker/Povl Dissing
Benny Andersen + Povl Dissing

Opfordring
Frank Jæger, Tom Kristensen, Lean Nielsen, Klaus Rifbjerg, Villy Sørensen, Henrik Nordbrandt,.... Hvem tør!?