30.1.11

Ting i træ

En af de bedst begavede og mest succesfulde ud i kunsten at give liv til et stykke træ er Gunnar Flørning.
I dag er Gunnar Flørning en pensioneret herre, men i perioden 1955-1965 var han en yderst produktiv, autodidakt designer. Hans brugskunst og gaveartikler i træ, tovværk, bøffelhorn, læder og mange andre materialer gik som varmt brød - hovedsaligt solgt gennem firmaet Laurids Lønborg, og ikke bare her
i Danmark, men også i mange andre lande, fx USA. Nu hvor Mid-Century Era er over os, har Gunnar Flørnings designs fået en velfortjent renæssance, - og jeg selv er, meget mod sædvane, blevet lidt at en samler. I det hele taget er jeg let at lokke, når danske træfigurer fra netop denne periode er til salg. Desværre er der mere skidt end kanel derude - mange har plagieret de populære designs og ofte med et resultat, der ligger lysår fra den ægte vares charme.

På fotoet herover er kattene, den sorte mus, løven, pindsvinet og tulipanstagerne med sikkerhed af Gunnar Flørning. De øvrige mus er også danske, men om de to gutter herunder, der pulser løs ganske uden tanke på vor tids omsiggribende rygeforbud, er det, ved jeg ikke. Om dem kan jeg ingenting fortælle. Ud over, altså, at jeg har forelsket mig hovedkulds i dem begge, og at jeg glæder mig over, at de har fundet sammen her på matriklen på trods af deres åbenlyse forskelligheder!

Hvad de hedder? Ja, fyren med sixpencen kækt på sned, en smøg i flaben og hænderne dybt begravet i lommerne er naturligvis Poul, og den smukke herre med eskimoisk blod i årerne og piben til at hygge og varme kan da kun hedde Knud. Efternavnene er gode, gamle, danske -sen-navne.

Nu ved du, hvem der har besjælet mine figurer :-)

Hvis du også ved, hvem der har udtænkt de to bonkammerater, vil jeg blive virkelig glad for en hilsen.

Til slut vil jeg opfordre dig til at læse mere om Gunnar Flørning på hans egen hjemmeside Aniform.
Det er på alle måder fin læsning.

Og nåja! For fuldstændighedens skyld må jeg hellere få med, at jeg også er pjanket med Kay Bojesens,
Jacob Jensens, Hans Bøllings og Kristian Vedels verdenskendte træfigurer, hvoraf en del stadig produceres. Så der er nok at samle på!

Har jeg glemt nogen?
Emil, naturligvis!